Forberedelse til forvandlende foredrag

Alle som har noget på hjertet som de gerne vil formidle og give videre til andre kan lære at holde et fantastisk og forvandlende foredrag. Her får du nogle gode tips til den første fase af dit arbejde med at lave et godt foredrag.

Gennem de sidste 3 år har jeg hørt utallige foredrag, analyseret over 100 og studeret nogle af verdens bedste sceneformidlere. De gode har helt tydeligt gjort et forarbejde som den gennemsnitlige foredragsholder aldrig tager sig tid til. Når du investerer tid i dette, gør du noget som vil få stor betydning for kvaliteten på dit foredrag.

På Awaken Your Audience seminaret og workshoppen Skriv dit forvandlende Foredrag er det lige præcis dette vi arbejder med. Jeg har også haft glæden af at give personlig coaching til mange fantastiske foredragsholdere. Og vi starter med det oversete forarbejde. Det er så nemt at hoppe over, men det gør den helt store forskel.

I denne artikel vil jeg derfor hjælpe dig som ikke ønsker at være en gennemsnitlig formidler – uanset om det er foredrag, seminarer, workshops eller kurser du holder. Jeg vil give dig 3 kritiske fejl som mange gør, og 3 gode strategier som få benytter. Hvis du undgår fejlene og prøver strategierne, vil du allerede være på vej til at blive en foredragsholder med autentisk gennemslagskraft. Hvis du bliver ved, kan du blive at findes blandt de store navne. Det er alt sammen op til dig!

 

FORBEREDELSE TIL BEDRE FOREDRAG

# Fejl 1

De fleste tænker sådan: “Hvilken viden har jeg, og hvordan kan jeg fremlægge det i en god struktur og rækkefølge.” Og så går man igang med sin viden. Ofte føler man at det er svært at få tid til alt man gerne vil sige. Når foredraget er færdigt disponeret, er der én ting man i hvert fald er sikker på – ingen skal gå hjem uden at de har lært noget (dvs. fået nogen ny viden). Dette er den logiske måde at starte på, men en utilstrækkelig og ofte direkte dårlig strategi.

# Bedre strategi 1

Stil dig selv spørgsmålene: Hvad mit publikums nød? Hvis mit publikum kunne få svar på kun 1 spørgsmål…Hvad er det ene spørgsmål som det ville gøre en verden til forskel for dem at få svar på? Se, nu har du skiftet fokus fra dig selv, til dem som du er kommet for. Dem som du ønsker at gøre en forskel for. I stedet for at fortælle dem så meget som muligt af alt det du ved, så forsøger du nu at give dem noget som de længes efter – naturligvis med udgangspunkt i dit område og den særlige viden du har. Nu serverer du ikke bare et tag-selv-bord af viden, men du kommer med relevante og anvendelige svar og løsninger.

“Dit publikum vil ikke huske alt de hørte, men de vil huske hvad de følte.” Viden er ikke særlig kostbar mere, men de gode svar i det rette øjeblik, er oplevelser vi skatter for resten af vores liv.

 

#Fejl 2

En anden ting man ofte bruger en del tanke-energi på, er ens performance. “Hvordan kan jeg brænde igennem?” Inderst inde ville man jo ønske at folk blev lidt imponeret over ens evner som formidler på scenen. Måske visualiserer man at man forfører og begejstrer publikum. Måske ser man sig selv stående og tage i mod hyldesten bagefter. Måske går man ikke så vidt, men der ligger alligevel en underliggende plan om at kunne lave en god ‘performance’. Problemet med denne strategi er, at så meget af ens fokus og energi kommer til at bruges på en selv, i stedet for på dem som det egentlig handler om: Publikum.

# Bedre strategi 2

Hvad ville der ske hvis du nu lagde al din energi i at forstå dit publikum og finde ud hvordan du kunne gi dem den aller bedste oplevelse? Og den aller bedste oplevelse er aldrig mødet med os og oplevelsen af vores performance på scenen, men det er mødet med sig selv, hvor man sidder som publikum. Hele din bevidsthed er nu på hvordan du kan være der for dem. Det kan mærkes.

“Vores job er ikke at imponere vores publikum, men at inspirere dem.”  Som publikum kan jeg være imponeret, men jeg kommer nok ikke til at ændre på så meget af den grund. Hvis vi vil gøre en forskel for publikum, må vi inspirere til handling. Et godt spørgsmål du kan stille dig selv, er dette: Hvad ønsker jeg at de skal gøre efter mit foredrag? De fleste foredragsholdere har aldrig spurgt sig selv om dette. Når du er bevidst om det, kan du hjælpe og inspirere dem til handling. Og formår du at skabe den impuls der forårsager handling, så har du allerede hjulpet dem til det første skridt mod forvandling.

 

# Fejl 3

De fleste foredragsholdere er ubevidste om at der findes flere lag at kommunikere budskabet ud på. Den der har megen viden, vil f.eks. ofte køre på med detaljerig viden og meget konkrete tips. Typiske historiefortællere vil ofte udelukkende koncentrere sig om sine historier og om at fortælle med indlevelse. Og foredragsholdere der er mere filosofisk anlagt, kan kredse omkring abstrakte ideer og temaer gennem hele foredraget. Denne fejl gør at foredraget bliver endimensionelt. Man kunne nå så meget dybere og løfte dem så meget højere ved at være opmærksom på de forskellige lag i sin formidling.

# Bedre strategi 3

Et godt foredrag har relevant og anvendelig viden, gerne ny viden. Men det er meget mere. Et godt foredrag er også en emotionel rejse for dit publikum. Rigtigt gode foredragsholdere tager publikum med på en emotionel rejse der rent grafisk ligner sinuskurve. I mødet med en ‘transformational teacher’, vil man også opleve at der vækkes noget indeni. Kan du gi dem det hele?

Inspirer dem intellektuelt.
Engager dem emotionelt.
Væk dem spirituelt.

Måske vil de bagefter mærke at der er et før og et efter at de hørte dig. Ting er anderledes nu. De ved hvad de kan og hvad de skal gøre. De har fået lyst til at gøre det. Og vigtigst, de har også fundet styrken til at gøre det. Det kan du ikke give dem ved kun at servere viden og strategier. Du kan heller ikke gøre det ved kun at fortælle historier. Men når din formidling møder dem på disse forskellige plan, er muligheden til stede.

 

TIL SLUT:

Jeg håber du vil forsøge disse strategier. Det vil betyde så meget for dit publikum. Ja, det kan faktisk være med til at skabe forvandling. Alt for mange formidlere tager hverken sit publikum eller sig selv alvorligt. Og derfor når de heller ikke rigtigt ind der hvor den store forskel sker – i hjertet. Jeg ønsker at du skal kunne ramme dem, røre dem og løfte dem! Og du kan gøre det. Blot det at du læser disse ord, viser at du går længere end mange andre. Der er mange mennesker rundt omkring i vores land og andre lande som længes efter at blive inspireret af én som dig. Jeg håber det bliver dig de møder, og jeg håber de får møde dig som en stærk og forvandlende formidler. Gå for det!